نحوه شستن موکت تافتینگ

نحوه شستن موکت تافتینگ

موکت‌ها از نظر زیبایی و دوام و تنوع همانند فرش‌های ماشینی هستند. جذابیت و قیمت مناسبی که موکت‌های امروزه به همراه دارد سبب این شده است که مردم بیشتر از گذشته به خرید موکت برای منزل خود اقدام کنند. موکت‌های پرز بلند برای اتاق کودک و همچنین پر کردن فضای خالی بین مبل ها استفاده میشود. موکت تافتینگ یکی از جدیدترین موکت‌های موجود در سطح بازار است که جذابیت زیادی را به همراه دارد و اصلا قابل مقایسه با موکت‌های قدیمی نیست و محبوبیت بیشتری را در اختیار خود قرار داده است. موکت تافتینگ شاید کلمه‌ای باشد که زیاد به گوش شما نخورده است، در واقع موکت تافتینگ همان موکت پرز بلند است که همه امروزه آن را میشناسیم.

این موکت‌ها علی رغم زیبایی و جذابیتی که دارد بیشتر در معرض آلودگی و کثیفی قرار دارد و اگر شما میخواهید کفپوش زیر پایتان همیشه تمیز و همیشه مانند روز اولش بدرخشد باید به نظافت و شستشوی آن دقت کافی را داشته باشید.

طریقه شستشوی انواع موکت

شستشوی موکت اغلب به دو صورت انجام میشود 1) دستی 2) ماشینی

امروزه شرکت‌های شستشوی قالی سرویس‌های ویژه‌ای را برای شستشوی موکت به ما پیشنهاد میکنند در برخی از این سرویس‌ها نیازی به بردن موکت در قالیشویی نیست و شستشوی کفپوش در محل و با دستگاه‌های مخصوص انجام میشود.

در مواقعی که کفپوش شما زیاد کثیف نشده باشد و نوشیدنی‌های مانند شربت چای و ... روی آن ریخته باشد نیازی به بردن موکت به قالیشویی نبوده و با محلول‌های خانگی میتوانید به تمیز کردن آن بپردازید.

 

 

مرحله‌ی قبل از شستشوی موکت

قبل از اینکه اقدام به شستشوی موکت کنید، بهتر است گرد و خاک های موجود برروی موکت را با استفاده از جاروبرقی بگیرید. گرفتن گرد و خاک قبل از شستشو فقط مختص به شستن موکت نیست بلکه برای شستن قالی هم قبل از شستن باید اقدام به گرفتن گرد و خاک موجود کنید. بعد از این مرحله باید باتوجه به الیاف کفپوش شستشو را آغاز کنید.

شستشوی موکت تافتینگ (پرز بلند)

این مدل از موکت به علت وجود پرز‌های بلندی که دارد بیشتر نیاز به نظافت دارد. برای اینکه بتوانید دوام این نوع موکت را حفظ کنید لازم است نسبت به تمیز بودن آن حساسیت به خرج بدهید. بزرگترین آسیب وجود گرد و غبار است که در موکت نفوذ کرده و آن را زبر و بد حالت میکند. با جاروبرقی و مکشی که دارد میتوان تمام کثیفی‌ای که داخل الیاف پرز بلند موکت وجود دارد را تمیز کنید و اینگونه به دوام بیشتر کفپوش کمک کنید. دونوع موجود در بازار از این نوع موکت تافتینگ میتوان به موکت پرز بلند خارجی و موکت پرزبلند ایرانی اشاره کرد.

موکت‌هایی که ارزان قیمت هستند تراکم الیاف نیز پایین‌تری دارند و در برابر شستشو مقاومت چشم‌گیری ندارند، پس بهتر است بلافاصله بعد از کثیف شدن موکت، بخش مورد نظر را تمیز کنید تا کثیفی روی موکت نمانده و از لک شدن موکت جلوگیری شود. حتی اگر بطور ناگهانی نوشیدنی‌ای روی موکت ریخته شد سریع آن قسمت از موکت را تمیز کرده و با استفاده از دستمالی سفید رنگ که رنگ ندهد باقی لکه نوشیدنی را تمیز کنید.

یکی از روش‌های شستشوی موکت استفاده از جوش شیرین و سرکه است به اینصورت که ابتدا مقداری جوش شیرین را بر روی لکه ریخته و سپس با دستمالی آغشته به سرکه به صورت ضربه‌ای اقدام به پاک کردن لکه میکنید. هرگز به منظور پاک کردن لکه های موکت نباید از سفید کننده‌ها و لکه بر‌های شیمیایی استفاده شود و همچنین بهتر است لکه‌ها را بلافاصله بعد از ایجاد شدن پاک کنید.

همه‌ی موکت‌ها قابلیت شستشو با آب و مواد شوینده را دارند ولی بخاط الیاف حساسی که در ساخت انواع موکت به کار برده شده است بهتر است برای شستشوی موکت از شرکت‌های شستشو برای نظافت موکت بهره ببرید که این شرکت‌ها با استفاده از دستگاه های مبل شور میتوانند تمامی لک‌ها را حتی لکه‌های قدیمی موجود برروی موکت را به راحتی تمیز کنند بدون اینکه آسیبی به الیاف موکت بزند.

 

 

طریقه‌ی استفاده از شامپو فرش به منظور تمیز کردن موکت تافتینگ

1) ابتدا مقداری آب را در ظرفی میریزید.
2) مقداری از مایع شامپو فرش را به آن بیافزایید.
3) به وسیله ی اسفنج یا پارچه ای تمیز مایع بدست امده را بر روی لکه ی موکت میکشید.

نکته: این روش برای موکت‌ها و قالیچه‌های کوچک کاربرد بیشتری دارد ولی در مواجهه با فرش‌ها و موکت‌های بزرگتر این عمل می تواند خسته کننده بوده و به صرفه نباشد.
نکته: شامپو فرش در مورد برخی افراد میتواند ایجاد حساسیت کند.
نکاتی مهم در رابطه با شستشوی موکت که قابل توجه است:

  • زمان صرف کردن انواع غذا یا نوشیدنی بهتر است ملحفه‌ای روی موکت بیاندازید، مخصوصا کودکان که اغلب غذا را به زمین برمیگردانند.
  • لکه‌ها را سریع و بدون اتلاف وقت از روی موکت تمیز کنید، زیرا لکه‌های قدیمی بر روی موکت به سختی پاک میشوند.
  • تا جایی که ممکن است برای شستشوی موکت از پودر‌های شستشو استفاده نکنید، زیرا لابه‌لای الیاف موکت میماند و باعث زبر شدن و بدحالت شدن موکت میشود.
  • اگر در منزل از حیوانات خانگی محافظت میکنید بهتر است قبل از ورود به خانه پاهای حیوانات را تمیز کنید.
  • توجه داشته باشید که هرگز از لکه برها و مواد شیمیایی قوی برای شستشوی موکت استفاده نکنید که این کار ضرری قابل توجه به الیاف موکت میزند.
  • بهتر است برای شستشوی موکت های تافتینگ از آب سرد استفاده شود و همچنین استفاده  از آب گرم پرهیز شود.
  • ابتدا قبل از آغاز شستشو از جهت خواب موکت خود مطلع شده و سعی کنید تا در حد امکان عمل شستشو را هم راستا و هم جهت با خواب انجام دهید.
  • در هنگام انجام شستشو سعی کنید از چرخاندن دستمال به چپ و راست در محل لکه خودداری کرده و روش ضربه ای را جایگزین آن کنید

برای خشک کردن موکت پس از شستشو موکت را لوله کرده و برای مدت کوتاهی آن را ایستاده قرار داده سپس آن را پهن کرده و اجازه دهید تا به صورت کامل خشک شود.
شما با این روش‌ها میتوانید موکت‌ها را به بهترین نحو تمیز کنید، بدون اینکه حتی ذره‌ای لکه روی آن باقی بماند.

موکت پرز کوتاه | 5 مزیت موکت پرز کوتاه
palaz پالاز
 موکت، کفپوش گرم و راحتی است که حس دلنشینی به خانه‌ی شما می‌بخشد. اما انتخاب نوع مناسب آن، با توجه به کاربری فضا و سلیقه‌ی شخصی صورت می‌گیرد. در این مقاله، به سراغ موکت پرز کوتاه می‌رویم و 5 مزیت کلیدی آن را بررسی می‌کنیم.1. زیبایی ظاهری و مدرنموکت پرز کوتاه، ظاهری شیک و مدرن دارد. الیاف کوتاه و مرتب آن، فضایی منظم و تمیز را به ارمغان می‌آورد. این نوع موکت در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و به راحتی با دکوراسیون‌های مختلف ست می‌گردد.2. سهولت در نظافت و نگهدارییکی از مزایای برجسته‌ی موکت پرز کوتاه، آسانی در تمیز کردن آن است. به دلیل تراکم بالای الیاف، گرد و غبار به راحتی روی سطح آن قرار نمی‌گیرد. جاروبرقی کشیدن ساده‌ای برای حفظ تمیزی آن کافی است. همچنین در صورت لزوم، امکان شستشوی برخی...
چگونه از شر بوی بد موکت خلاص شویم؟
palaz پالاز
خداحافظی با بوی بد موکت: راهنمای نجات فرش شمابوی بد موکت می‌تواند آسایش خانه را برهم بزند و نفس‌تان را بگیرد. اما نگران نباشید! با چند روش ساده و خانگی می‌توانید به راحتی با این مشکل خداحافظی کنید. در این مقاله، به راهکارهای مؤثر برای رفع بوی بد موکت و خوشبو کردن دائمی آن می‌پردازیم.شناسایی علتپیش از هر اقدامی، باید علت ایجاد بوی بد موکت را شناسایی کنید. رایج‌ترین دلایل عبارتند از: رطوبت و نم: رطوبت ماندگار در کف یا زیر موکت، عامل اصلی بوی نا مطبوع کپک زدگی است. ریختن مواد غذایی و نوشیدنی: باقی‌ماندن لکه‌های غذایی و نوشیدنی روی موکت، به مرور سبب ایجاد بوی بد می‌شود. حیوانات خانگی: ادرار حیوانات خانگی، بوی تند و زننده‌ای ایجاد می‌کند که به راحتی در الیاف موکت نفوذ می‌کند. موکت نو: گاه...
موکت ضد لک چه ویژگی هایی دارد؟
palaz پالاز
راهنمای خرید و نگهداری موکت ضد لک موکت، عنصری کلیدی برای ایجاد گرما، نرمی و زیبایی در دکوراسیون داخلی منزل است. اما نگرانی از کثیف شدن و لکه شدن همیشگی آن، می تواند قید استفاده از موکت را به کل بزنید. اینجاست که موکت ضد لک به میدان می آید! این نوع موکت با داشتن ویژگی های منحصر به فرد، خیال شما را از بابت کثیفی و لکه های دائمی راحت می کند. در این مقاله، راهنمای کاملی برای خرید و نگهداری موکت ضد لک ارائه می دهیم تا خانه ای زیبا و در عین حال، تمیز داشته باشید. موکت ضد لک چیست و چگونه عمل می کند؟موکت ضد لک از الیاف مصنوعی با کیفیت بالا ساخته شده است که با مواد محافظ پوشانده شده اند. این مواد، ایجاد پیوند محکم بین مایعات و الیاف موکت را دشوار می سازند. در نتیجه، مایعات ریخته شده روی سطح موکت، به...
نظرات