null

طرح یکدست موکت در چه فضاهایی کاربرد دارد؟

حالا که برای پوشش کف مکان خود، به سراغ موکت آمده‌اید، بهتر است کمی درباره این کفپوش اطلاعاتی کسب کنید. از دیرباز از دوران کودکی به یاد دارید وقتی که هنوز سنگ و سرامیک جای خود را به منازل ایرانی پیدا نکرده بودند، کفپوش قریب به ۸۰ درصد خانه‌ها، مساجد، هتل‌ها، رستوران‌ها از موکت بود؛ موکت هایی با رنگ ساده و طرحی ساده‌تر. هرجا که چشم میچرخاندیم کفپوش موکت را می‌دیدیم که گهگاه چند تخته فرش بر رویشان نیز مشاهده میشد. اما امروزه دیگر از آن شکل پوشش برای کف، خبری نیست. با افزایش اطلاعات مردم در حوزه‌های مختلف دکور، دیزاین و افزایش مدرنیته در بین آحاد مردم، حالا دیگر شمایل دیگری از کفپوش به چشم می‌خورند. وقتی تکنولوژی روز دنیا با زیبایی و کیفیت و سادگی قرین می‌شود، حالا وقت آن رسیده که با نوآوری همگام شویم.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید خانه مینیمالیست خود را دنج احساس کنید؟ اول از همه، یک خانه مینیمال را به سادگی و لاکچری بودنش در دکوراسیون میشناسند. این کار با استفاده از مبلمان کاربردی، اشکال هندسی و ترکیبی از فقط چند رنگ اساسی قابل دستیابی است. خوشبختانه، شما میتوانید زندگی را به خانه خود بیاورید و هنوز هم آن را بدون سرو صدا حفظ کنید. البته به شرط آنکه به تغییرات و تنوع علاقه داشته باشید و با ایده‌های خلاقانه خود بتوانید، محیط زندگی خود را به یک خانه دنج تبدیل کرده که همه عناصر آن با نظم و زیبایی خاصی در کنار هم قرار گرفته باشند.

 

 

استفاده از طرح یکدست موکت

همانطور که میدانید موکت‌ها یا ساده هستند یا طرح‌دار. هر فردی با توجه به سلیقه خود یکی از انواع موکت را به عنوان کفپوش خانه خود یا محیط کاری انتخاب میکند. افرادی هم برای مکان‌های بزرگتر از طرح‌های یکدست بهره میبرند.

استفاده از طرح یکدست موکت در منازل

مطمئنا موکت‌های طرح‌دار را دیده‌اید. در هر خانه ای باید مواردی را در نظر گرفت و طرح موکت را متناسب با آن انتخاب کرد. از جمله مواردی که میتوان به آن‌ها توجه کرد شامل:

  • رنگ و طرح کاغذدیواری‌ها
  • رنگبندی اثاث منزل
  • سبک دکوراسیون (کلاسیک، مدرن و ...)

به این نکته نیز توجه داشته باشید که موکت‌‌های طرح‌دار ممکن است باعث شوند که فضای مورد نظرتان کوچک‌تر بنظر برسد، با این حال آنقدر طرح و رنگ‌های موکت‌ها زیاد شده و از آنجایی که جذابیت خاصی را به همراه دارند، بازهم پرطرفدار هستند.

در نظر داشته باشید که انتخاب یک موکت طرح‌دار اشتباه، روی ظاهر محیط بسیار موثر است حتی ممکن است خانه را بسیار شلوغ نشان دهد. قابل ذکر است که برای فضاهای نسبتا کوچک از موکت‌های طرح‌دار ساده و برای فضاهای بزرگتر از موکت‌های طرح‌دار شلوغ بهره ببرید.

 

 

استفاده از طرح یکدست موکت در مکان‌های عمومی

حالا ما میخواهیم به مکان‌هایی که شما میتوانید کف آنها را سرتاسر با موکت طرح‌دار یکدست بپوشانید، اشاره کنیم. در واقع مکان‌های مسقفی که به منظور هدف خاصی ساخته شده‌اند، از پوشش سرتاسری موکت برای خیل جمعیت استفاده میکنند، چون با این کار هم امنیت محیط را از خطر لیزخوردگی افزایش دادند و هم متناسب با دیوار‌ها و نورپردازی،‌ یک کفپوش ساده و شیک برگزیدند. به علاوه هزینه‌های ناشی از تمیز کردن ‌و تی کشیدن‌ کف سالن براثر رفت وآمد افراد بر آنها متحمل نمی‌شود. این امر مخصوصا در فصول سرد سال که بارندگی بیشتر است، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که داشتن یک کفپوش موکت چقدر میتواند کار راه انداز باشد!

موکت با خاصیت جذب آب و خاک‌ و گردوغبار و قیمت مناسب‌تر، سالن‌های بزرگ را جلوه می‌بخشد. شاید بگویید چرا صاحبان مشاغل از پارکت که جلوه بیشتری دارد، استفاده نمیکنند؟ درست است که پارکت هم در زیبایی هم دوام از موکت پیشتاز است، اما هزینه خرید و نگهداری آن هم به مراتب سرسام‌آورتر می‌باشد و کارآمدی موکت را باتوجه به آنچه در قبل‌تر برشمردیم، ندارد. همچنین نه پارکت و نه موکت اصلا برای محیط‌های خیلی مرطوب مناسب نبوده‌ و در اثر آب عمرشان کم خواهد شد.

محیط‌های مسقف عمومی پررفت‌و آمد نظیر مساجد، هتل‌ها، تالارهای پذیرایی، مرکز همایش‌های اجلاس سران، باشگاه‌های ورزشی، مراکز تجاری، شهربازی‌های مسقف، سینما، سالن کنسرت و امفی تئاتر، خانه‌های بازی کودکان، سرای محله‌ها، ادارات دولتی و خصوصی، نمایشگاه‌ها، برج‌های تفریحی و تاریخی، موزه‌ها ، کتابخانه‌ها، کلیساها، حسینیه‌ها و حتی زندان‌ها، کفپوش موکت را برای رفع نیاز خود برگزیدند. رنگ موکت انتخابی هم بسته به نوع مکان که مذهبی، تفریحی _گردشگری، اقامتی و یا علمی است؛ باتوجه به اینکه رنگ چه تاثیر مهمی بر خلقیات افراد میگذارد، انتخاب می‌شود‌. در اینجاست که رکن مهم روان شناسی رنگ‌ها به کمک صاحبان مشاغل آمده و علاوه بر اینکه آنها باید تاثیر رنگ بر محیط را مدنظر بگیرند، میبایست سلیقه شخصی را در این مورد کنار بگذارند تا بتوانند به فراخور فضا، بهترین رنگ را گلچین کنند.

 

 

اگر نگاهی به پیشینه‌ی فرش و موکت بیندازید خواهید فهمید که این نوع کفپوش از بسیار سال پیش مهمان خانه‌ها و سالن‌های ایرانیان بوده و به‌دلیل کارایی آن که اسایش و راحتی را با خود به‌همراه می‌آورد، عمدتا برای فضاهای شلوغ و پررفت وآمد، مورد اقبال مصرف کنندگان در جای جای دنیا قرار گرفته است.

تاثیر رنگ موکت‌های طرح‌دار یکدست روی محیط

  • در فضاهای عمومی رکن اصلی توجه شدید به رنگ است. رنگ آبی حس معنویت وآرامش دارد، کاهنده ضربان قلب و ارام کننده اعصاب و درد است پس بهترین جا برای استفاده از موکت آبی بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها میباشد.
  • رنگ قرمز حس هیجان‌ و شعف و شادمانی به‌همراه دارد که در سالن کنسرت، امفی تئاتر، سینما و تالارهای پذیرایی جهت افزایش انرژی مردم کارایی دارد و موکت با مشتقات رنگ‌های قرمز به وفور دیده می‌شود.
  • رنگ سبز تداعی کننده ارامش وطبیعت است ومانند آبی خاصیت تسکین دهندگی دارد. بهترین مکان‌ها برای استفاده از موکت سبز در مساجد، کلیساها وحسینیه‌ها است.
  • رنگ بنفش ترکیبی از قرمز ‌و آبی‌ و تعادل میان عشق ‌و آرامش است. رنگ بنفش موجب ایجاد خلاقیت در افراد میشود، ازاین رو مناسب محیط‌های آموزشی ‌و علمی مانند مهدها وخانه‌های بازی کودک، سراهای محله، ادارات ومدارس است. همچنین نماد ثروت‌ و قدرت می‌باشد که در برخی رستوران‌های فاخر از آن استفاده می‌شود.
  • رنگ زرد هیجان انگیز و اشتهاآور است و رنگ قهوه‌ای حس حمایت القا میکند، ترکیب این دو رنگ در رستوران‌ها وکافه‌ها برای افزایش اشتها‌ و داشتن مشتریان دائمی پیشنهاد می‌شود.
  • رنگ نارنجی با داشتن خاصیت ضد افسردگی در محیط‌های ورزشی کاربرد دارد.
  • رنگ‌های خنثی مانند سفید، نقره‌ای، مشکی، خاکستری وبژ برای عمیق کردن فضا کاربرد دارند و مناسب‌ترین رنگ برای پس زمینه هستند.
  • رنگ مشکی بعلت تیره کردن فضای محیط، پیشنهاد مناسبی برای کفپوش نیست، اما می‌توانید از آن در کنار سایر رنگ‌ها برای ایجاد یک محیط پرجنب‌ وجوش بکار ببرید. درضمن رنگ مشکی جذب کننده‌ی گرما است، در انتخاب آن دقت کنید!

شما باید ضمن در نظرداشتن محیط برای انتخاب رنگ، باید به سردسیر یا گرمسیر بودن منطقه خود توجه کنید، و این گونه به هدف افتصادی خود نزدیکتر می‌شوید. توجه داشته باشید که هرگونه اشتباه در انتخاب رنگ کفپوش موجب بی‌قراری وبهم ریختگی اعصاب و گاهی سبب سَرخوردگی‌، رخوت ‌و کسالت در افراد شده ونتیجه‌ی دلخواه، عاید شما نمی‌شود. پس همیشه برای داشتن یک دکوراسیون مناسب از افراد متخصص در این امر کمک بخواهید.

در این مقاله سعی شد درباره مکان‌هایی که میتوان در آن از طرح‌های یکدست موکت استفاده کرد، پرداخته شد. بررسی دلایل استفاده از موکت یکدست و انتخاب رنگ مناسب آن با توجه به روانشناسی رنگ‌ها، میتواند کمک بزرگی به شما باشد که در صورت نیاز بتوانید از این اطلاعات بهره ببرید.

ویژگی های یک فروشگاه موکت خوب
palaz پالاز
 انتخاب کفپوش مناسب برای منزل یا محل کار، تصمیمی مهم و تاثیرگذار بر زیبایی و کارایی فضا است. در میان انواع کفپوش، موکت به دلیل ایجاد حس گرما، نرمی و عایق صدا، طرفداران زیادی دارد. اما خرید موکت باکیفیت و متناسب با نیازتان، مستلزم انتخاب بهترین فروشگاه موکت است. در این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی‌های یک فروشگاه حرفه‌ای موکت آشنا شوید و خریدی هوشمندانه و رضایت‌بخش را تجربه کنید.تنوع بی‌نظیر محصولات، ضامن حق انتخاب شماقدم به فروشگاه بگذارید و با دنیایی از موکت با رنگ‌ها، طرح‌ها و جنس‌های مختلف روبرو شوید. یک فروشگاه معتبر، طیف وسیعی از موکت‌های چاپی، ساده، گل برجسته، نمدی، پرز بلند و کوتاه را برای پاسخگویی به سلایق گوناگون ارائه می‌دهد. برندهای معتبر داخلی و خارجی در کنار هم چیده شده‌اند ت...
بهترین روش های خرید موکت نمایشگاهی
palaz پالاز
  برگزاری یک نمایشگاه موفق، نیازمند توجه به جزئیات است. از غرفه ای خوشایند و محصولات باکیفیت گرفته تا کفپوش مناسب، همه و همه در جذب مخاطب و معرفی برند شما تاثیر بسزایی دارند. موکت نمایشگاهی، عنصری کلیدی در طراحی غرفه به شمار می رود که علاوه بر زیبایی بصری، بر راحتی بازدیدکنندگان و کارایی فضا نیز اثر می گذارد. در این راهنما، همراه شما هستیم تا با نکات کلیدی خرید موکت نمایشگاهی آشنا شوید و انتخابی هوشمندانه برای رویداد مهم خود داشته باشید.انواع موکت نمایشگاهی: موکت تایل: این نوع موکت از قطعات مجزا تشکیل شده و نصب و جمع آوری آسانی دارد. همچنین امکان ترکیب رنگ ها و ایجاد طرح های متنوع با موکت تایل وجود دارد.   موکت رولی: موکت رولی برای فضاهای بزرگتر مناسب است و ظاهری یکدست و منظم به غرفه می...
بهترین شرایط نگهداری بیشتر موکت چیست؟
palaz پالاز
 موکت‌ها با بافت نرم و لطیفشان گرما و صمیمیت را به خانه هدیه می‌دهند. اما به مرور زمان و در اثر عوامل مختلف، کیفیت و زیبایی اولیه‌شان را از دست می‌دهند. با رعایت نکات ساده‌ای که در این مقاله به شما می‌آموزیم، می‌توانید طول عمر موکت را افزایش دهید و از جلوه‌ی خیره‌کننده‌ی آن برای سال‌های طولانی لذت ببرید.انواع موکت و روش‌های خاص نگهداری آن‌هااولین قدم برای داشتن موکتی درخشان، شناخت جنس آن است. هر نوع موکتی با توجه به جنس الیاف و بافتش، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است: موکت‌های پرز بلند (شگرف): این موکت‌ها با ایجاد فضایی مجلل، حس خوشایندی زیر پا ایجاد می‌کنند. اما به دلیل پرزهای بلندشان، بیشتر در معرض جذب گرد و غبار هستند. جاروبرقی زدن مرتب (حداقل هفته‌ای دو بار) و شستشوی دوره‌ای با شامپوه...
نظرات