تفاوت جنس پلی‌آمید و پلی‌پروپیلن

تفاوت جنس پلی‌آمید و پلی‌پروپیلن

آیا تا به حال فکر کردید کفپوش‌های موکت‌ از چه ساخته شده‌اند و الیاف آنها چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟ جهان یک رنگ و یکنواخت جذابیتی ندارد و یکسان بودن و نبود تفاوت، جذابیت کمی را به جهان میدهد. این تفاوت‌ها هستند که جهان را جذاب کرده‌اند و همه چیز را از یک نواختی جدا ساخته‌اند. تفاوت در رنگ، جنس ،شکل و... که همگی نشانگر این تفاوت‌ها هستند.

اینجا ما به شما تفاوت جنس پلی‌آمید و جنس پلی‌پروپیلن‌ را نشان می‌دهیم و به خوبی به شناخت جداگانه آنها می‌پردازیم، زیرا که با بیان تعریف هر کدام هم میتوان فرق آنها را فهمید. اول از همه پلی‌پروپیلن را معرفی میکنیم تا شما با آن آشنا شوید.

پلی‌پروپیلن‌ها

پلی‌پروپیلن بدون بافت است: یعنی اینکه به طور مستقیم از ماده‌ای تولید میشود که نیازی به بافت  و یا ریسندگی آن ندارد. یکی از مزیت‌های فوق العاده آن قابلیت انتقال رطوبت این جنس است که هیچ گونه رطوبتی را به خود جذب نمی‌کند. ‌پلی‌پروپیلن میتواند رطوبت را بخار کند و مانند دیگر جنس‌ها نیست، به همین علت این نوع جنس بسیار طرفدار پیدا کرده است و در میان دیگر منسوجاتی که ارتباط نزدیکی به پوست دارند، بسیار  محبوب شده است.

بخار سریع پلی‌پروپیلن میتواند موجب سوختگی نیز شود. به همین علت شستشوی این پارچه در دمای بالا غیر ممکن است. پلی‌پروپیلن از جنس نوعی پلاستیک است. این پارچه بعد از پلی اتیلن دومین پلاستیک متداول مورد استفاده در جهان است. پلی‌پروپیلن مانند دیگر انواع پلاستیک از موادی که سوخت‌های هیدروکربنی دارند مانند نفت، ساخته میشوند. این نوع از پارچه از 8 مرحله  میگذرد و تولید میشود.

 

 

پلی‌آمیدها

زمان آن رسیده تا پارچه پلی‌آمید را بشناسید. پارچه پلی‌آمید برای اشاره به انواع مختلف پارچه‌ها که از رشته مونومر پلی‌آمید ساخته میشود، استفاده میشود. مشهورترین  نوع پلی‌آمید نایلون است. اینها کاملا مصنوعی هستند و با پارچه‌های نیمه مصنوعی مثل ریون یا کامل ارگانیک مثل پنبه کاملا متفاوت است. نایلون برای جایگزینی جوراب‌های ابریشمی ساخته شده است. پارچه‌های پلی‌آمید مانند نایلون معمولا برای مواد ساخت چترهای نجات در جنگ جهانی دوم نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته اند و بعد از جنگ بخاطر کمبود پارچه، زن‌ها با استفاده از چترهای بازیافتی لباس تهیه میکردند و این پارچه وارد صنعت پوشاک شد. اما در مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گرفت.

بعد از مدتی مصرف‌کنندگان متوجه شدند که این  نوع از پارچه برای استفاده‌های نساجی مناسب نیست و دارای قابلیت تنفس کمی است و در برابر گرمای بالا ذوب میشود. اگر این پارچه را با دیگر  پارچه‌ها مخلوط کنند ویژگی‌های منحصر بفردی را دارا میشوند.  امروزه ۱۲ درصد از تولید فیبر مصنوعی جهان را این پارچه‌های پلی‌آمید به عهده دارند.

مزیت اصلی پلی‌آمید ارتجاعی بودن آن است و به دلیل نرمی بسیار زیاد آن مورد استقبال قرار گرفته است. این نوع جنس، رطوبت را از بین نمیبرد و گرما را به خوبی حفظ نمیکند. نایلون علاوه بر پوشاک در بازارهای علمی و صنعتی موقعیتی دائمی برای خود پیدا کرده است. بسیاری از کالاهای مصرفی ما با جنس پلی‌آمید هم ساخته شده اند. مانند مسواک، شانه‌های مو و.... ‌.

پلی‌پروپیلن‌ها در برابر ضربه مقاومت بالایی نیز دارد، اما در برابر گرما و ماورا بنفش تخریب میشوند. پلی‌پروپیلن‌ها از لحاظ اقتصادی دارای ارزشی بالایی هستند و ارزان‌تر از سایر جنس‌ها میباشند.  همچنین برای لوله‌ها و ظروف آشپزخانه نیز استفاده میشوند. نایلون‌ها در برابر سایش، قارچ‌ها و... نیز مقاوم هستند.

وزن پلی‌پروپیلن‌ها بسیار سبک است و دارای مقاومتی زیاد در برابر اسیدها و یا حلال‌های آلی دارند. چین اخیرا به یکی از صادرکنندگان جنس پلی‌پروپیلن تبدیل شده است. البته بسیاری از کشورها نیز صادر کننده این محصول نیز هستند. پلی‌پروپیلن مانند پلی‌آمید به محیط زیست  آسیب زیادی وارد میکند، اما تفاوت آن در این است که جنس پلی‌پروپیلن با موادی هم که به آن اضافه میشود تجزیه پذیر نبوده و تا هزاران سال نیز در محیط زیست باقی میمانند.

اخیرا بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه نیز به دنبال راه‌حل برای این موضوع  هستند  تا ضرر کمتری به محیط  وارد شود.
یکی از تفاوت‌های دیگر این جنس‌ها این است که پلی‌پروپیلن دارای نقطه ذوب بالایی است درحالیکه پلی‌آمید از نظر قابلیت عایق گرما متوسط است.

از دیگر تفاوت‌های این نوع پارچه‌ها یعنی پلی‌آمید و پلی‌پروپیلن این است که نایلون به هیدرولیز حساس است اما پلی‌پروپیلن حساسیتی نشان نمیدهد. نایلون از واکنش یک ویتامین و یک اسید دیوار ویاسیلک تولید میشود .

تفاوت دیگری از آن میتوان به اینکه پلی‌پروپیلن یک پلیمر اضافی است اما نایلون یک پلیمر  چگالی میباشد اشاره کرد. پلی‌پروپیلن علاوه بر داشتن تفاوت دارای شباهت‌های زیادی نیز هستند  که با خواندن تعریف از هرکدام به راحتی  میتوان به آنها آگاه شد. تفاوت‌ها و شباهت‌های پلی‌پروپیلن  و پلی‌آمید با شاخت بر هر دو جنس کار بسیار آسانی است. با آگاه بودن به تفاوت‌ها می‌توان به راحتی جنس خوب را از بد تشخیص داد.

 

 

تفاوت جنس پلی‌آمید و پلی‌پروپلین در موکت‌ها

اما این که این تفاوت‌ها در خود جنس پلی‌آمید و پلی‌پلی‌پروپیلن را در کفپوش‌های موکت‌ باید بررسی کرد. یکی از تفاوت‌های مهم این دو نخ  که در موکت‌ها استفاده میشود، مقاومت بیشتر پلی‌آمید نسبت  به ‌پلی‌پروپیلن است. موکت‌هایی با جنس پلی‌آمید دیرتر از جنس پلی‌پروپیلن ساییده میشوند و در برابر ساییدگی مقاوم هستند، اما موکت‌هایی با جنس ‌پلی‌پروپیلن در مکان‌های پر رفت و آمد نباید استفاده شود زیرا زود از بین میروند و مقاومتی ندارند.

تفاوت دیگر این دو جنس نخ در موکت‌ها در شستشوی این موکت‌ها است. موکت‌هایی با جنس نخ پلی‌آمید چون مقاوم هستند، میتوان آن را به راحتی شست اما شستشوی موکت‌های ‌پلی‌پروپیلن نیاز به دقت فراوانی دارد. موکت‌هایی با جنس نخ پلی‌پروپیلن  را نمیتوان در مکان‌های شلوغ استفاده کرد، مثل رستوران‌ها و یا لاوی هتل‌ها. در قسمت‌هایی از خانه که تردد بیشتری وجود دارد نیز نباید استفاده شود. برای مکان‌هایی شلوغ و پر تردد، موکت‌هایی با جنس پلی‌آمید مناسب هستند تا بر اثر رفت و آمد زیاد دیرتر ساییده شده و در صورت کثیف شدن میتوان آن را به راحتی شست.

شما با دانستن این اطلاعات در مورد جنس اصلی پارچه و موکت‌ها میتوانید یک خرید مطمئن را تجربه کنید. کارشناسان و متخصصان تیم ما بهترین مواد را برای ساخت پارچه استفاده میکنند. با مقایسه کردن میتوانید برتری هر یک در زمینه‌های مختلف را پیدا کرده و بهترین‌ها را انتخاب کرد. ما با بیان این تفاوت‌ها سعی به یک راهنمایی درست و انتخابی درست برای شما داریم.

موکت پرز کوتاه | 5 مزیت موکت پرز کوتاه
palaz پالاز
 موکت، کفپوش گرم و راحتی است که حس دلنشینی به خانه‌ی شما می‌بخشد. اما انتخاب نوع مناسب آن، با توجه به کاربری فضا و سلیقه‌ی شخصی صورت می‌گیرد. در این مقاله، به سراغ موکت پرز کوتاه می‌رویم و 5 مزیت کلیدی آن را بررسی می‌کنیم.1. زیبایی ظاهری و مدرنموکت پرز کوتاه، ظاهری شیک و مدرن دارد. الیاف کوتاه و مرتب آن، فضایی منظم و تمیز را به ارمغان می‌آورد. این نوع موکت در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و به راحتی با دکوراسیون‌های مختلف ست می‌گردد.2. سهولت در نظافت و نگهدارییکی از مزایای برجسته‌ی موکت پرز کوتاه، آسانی در تمیز کردن آن است. به دلیل تراکم بالای الیاف، گرد و غبار به راحتی روی سطح آن قرار نمی‌گیرد. جاروبرقی کشیدن ساده‌ای برای حفظ تمیزی آن کافی است. همچنین در صورت لزوم، امکان شستشوی برخی...
چگونه از شر بوی بد موکت خلاص شویم؟
palaz پالاز
خداحافظی با بوی بد موکت: راهنمای نجات فرش شمابوی بد موکت می‌تواند آسایش خانه را برهم بزند و نفس‌تان را بگیرد. اما نگران نباشید! با چند روش ساده و خانگی می‌توانید به راحتی با این مشکل خداحافظی کنید. در این مقاله، به راهکارهای مؤثر برای رفع بوی بد موکت و خوشبو کردن دائمی آن می‌پردازیم.شناسایی علتپیش از هر اقدامی، باید علت ایجاد بوی بد موکت را شناسایی کنید. رایج‌ترین دلایل عبارتند از: رطوبت و نم: رطوبت ماندگار در کف یا زیر موکت، عامل اصلی بوی نا مطبوع کپک زدگی است. ریختن مواد غذایی و نوشیدنی: باقی‌ماندن لکه‌های غذایی و نوشیدنی روی موکت، به مرور سبب ایجاد بوی بد می‌شود. حیوانات خانگی: ادرار حیوانات خانگی، بوی تند و زننده‌ای ایجاد می‌کند که به راحتی در الیاف موکت نفوذ می‌کند. موکت نو: گاه...
موکت ضد لک چه ویژگی هایی دارد؟
palaz پالاز
راهنمای خرید و نگهداری موکت ضد لک موکت، عنصری کلیدی برای ایجاد گرما، نرمی و زیبایی در دکوراسیون داخلی منزل است. اما نگرانی از کثیف شدن و لکه شدن همیشگی آن، می تواند قید استفاده از موکت را به کل بزنید. اینجاست که موکت ضد لک به میدان می آید! این نوع موکت با داشتن ویژگی های منحصر به فرد، خیال شما را از بابت کثیفی و لکه های دائمی راحت می کند. در این مقاله، راهنمای کاملی برای خرید و نگهداری موکت ضد لک ارائه می دهیم تا خانه ای زیبا و در عین حال، تمیز داشته باشید. موکت ضد لک چیست و چگونه عمل می کند؟موکت ضد لک از الیاف مصنوعی با کیفیت بالا ساخته شده است که با مواد محافظ پوشانده شده اند. این مواد، ایجاد پیوند محکم بین مایعات و الیاف موکت را دشوار می سازند. در نتیجه، مایعات ریخته شده روی سطح موکت، به...
نظرات