برای مهد کودک‌ها بهتر است از چه رنگ‌های کاغذدیواری استفاده کرد؟

برای مهد کودک‌ها بهتر است از چه رنگ‌های کاغذدیواری استفاده کرد؟

رنگ‌ها یکی از موضوعاتی می‌باشند که در زمینه روانشناسی بسیار اهمیت دارند چرا که هر رنگ معنای خاص خود را دارد و هر رنگ می‌تواند تاثیر متفاوتی را بر افراد ایجاد کند. انتخاب رنگ مناسب یکی از آیتم‌های موثر در سلامت روان در نظر گرفته می‌شود. مهد کودک از جمله فضاهایی می‌باشد که باید به رنگ استفاده شده در آن مانند کاغذدیواری، توجه خاصی را مبذول دارید چرا کودکان که سرمایه آینده کشور هستند، قرار است مهمترین دوران زندگی و بیشترین تایم خود را در این فضا سپری کنند. اگر علاقه‌مند هستید تا با بهترین رنگ‌های قابل استفاده در این فضا آشنا شوید، به شما توصیه می‌شود که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تاثیر رنگ‌ها

بیش از پرداختن به موضوع اصلی مقاله، خوب است که این موضوع به طور دقیق بررسی شود که رنگ‌ها چه تاثیراتی بر کودکان دارند که می‌تواند یک موضوع مهم در حیطه طراحی مهد کودک در نظر گرفته شوند. رنگ‌ها تاثیرات زیر را به همراه دارند:

  • افزایش عملکرد حافظه
  • افزایش یادگیری
  • کاهش بی‌حوصلگی
  • افزایش جلب توجه

نکاتی مهم در انتخاب رنگ برای مهد کودک

مهد کودک اولین فضایی است که کودک پس از خانه، بودن به صورت تنهایی را در آن تجربه می‌کند. این فضا باید به گونه‌ایی طراحی شود که کودک حس آرامشی را که از خانه دریافت می‌کند را بتواند در فضای مهد کودک نیز احساس کند. محیط مهد کودک هم‌چنین باید به گونه‌ایی طراحی شود که کودک بتواند نیازها و هیجانات خود را با بازی کردن در آن تخلیه کند. علاوه بر موارد بالا، در هنگام انتخاب رنگ کاغذدیواری برای مهد کودک نیاز است که چندین باید و نباید را در نظر بگیرید:

  • استفاده از رنگ‌هایی که با مقطع سنی کودکان تناسب داشته باشد
  • استفاده از رنگ‌های شاد و زنده برای پرورش خلاقیت
  • استفاده از رنگ‌های زنده برای تقویت حس بینایی
  • استفاده از رنگ‌های روشن برای ایجاد حس آرامش
  • عدم استفاده از رنگ‌های محرک و تند
  • عدم استفاده از زیاده‌روی در انتخاب رنگ‌ها

در واقع وجود رنگ‌های مختلف مانند دیوارهای آبی، موکت قرمز، میزهای زرد و ... می‌توانند یک پیام اشتباه ناشی از خستگی، عدم تمرکز و کلافگی را به ذهن و مغز کودک انتقال دهند.

 

 

عدم استفاده از رنگ‌های بسیار تیره مانند قهوه‌ای، مشکی، آبی تیره و سبز تیره

در واقع این گونه رنگ‌های تیره می‌توانند نه تنها احساس ترس را در کودک ایجاد کنند بلکه می‌توانند باعث ایجاد اضطراب و استرس در او شوند.

رنگ‌های گرم در مهد کودک

اگر فضای مهد کودک شما بزرگ است، بهتر است از رنگ‌های گرم در آن استفاده کنید چرا که این رنگ‌ها، فضا را دنج‌تر نشان می‌دهند و باعث ایجاد حس صمیمیت در فضا می‌شوند و در نتیجه کودکان نه تنها با خودشان بلکه می‌توانند با معلم بهتر ارتباط برقرار کنند.

رنگ‌های سرد در مهد کودک

اگر فضای مهد کودک شما کوچک است، بهتر است از رنگ‌های سرد در آن استفاده کنید چرا که این رنگ‌ها نه تنها آرامش خاصی را به فضا القا می‌کنند بلکه می‌توانند خطای دید ایجاد کنند و فضا را بزرگتر جلوه دهند.

رنگ آبی درباری پررنگ در مهد کودک

کودکان خردسال در سنی قرار دارند که باید قوه خلاقیت آن‌ها پرورش پیدا کند و به همین علت بهتر است از رنگ آبی درباری پررنگ در فضای مهد کودک استفاده شود. رنگ آبی علاوه بر ایجاد خلاقیت در کودک، تاثیرات زیر را نیز به همراه خواهد داشت:

  • کاهش فعالیت
  • ایجاد حس آرامش
  • افزایش تمایل به یادگیری جدید
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • کاهش اشتها

نکته!!

لازم به ذکر است که بهتر است از رنگ آبی به اندازه کافی در مهد کودک استفاده شود و به مقدار زیاد به کار نرود چرا که می‌تواند احساس افسردگی جدی را در کودک ایجاد کند.

رنگ‌های شاد مانند زرد، نارنجی و قرمز در مهد کودک

رنگ‌های شاد مانند زرد، نارنجی و قرمز در مهد کودک باعث جذب بیشتر کودک در آن محیط می‌شود چرا که این‌ها جز رنگ‌های گیرا می‌باشند و میزان هیجان کودک را برمی‌انگیزند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این سه رنگ می‌پردازیم:

 

 

1. رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی یک انتخاب عالی برای مهد کودک می‌باشد چرا که علاوه بر مزیت‌های بالا که به آن اشاره شد، مزیت‌های زیر را نیز به همراه دارد:

  • افزایش حس برقرار ارتباط با دیگران
  • کاهش حس تنهایی در کودک
  • افزایش اشتها در کودک
  • افزایش هوشیاری در کودک
  • افزایش اعتماد به نفس در کودک
  • ایجاد حس استقلال در کودک
  • ایجاد شخصیت برونگرایی در کودک

2. رنگ قرمز:

در انتخاب رنگ قرمز بهتر است محتاطانه عمل کنید چرا که اگر زیاد از حد از رنگ قرمز استفاده کنید، می‌توانید تاثیرات مخربی را بر کودکان ایجاد کنید از جمله اینکه کودک را به سمت رفتار بی‌رحمانه و پرخاشگرانه سوق دهید.

3. رنگ زرد:

هم‌چنین لازم به ذکر است که رنگ‌ زرد به کودک کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری را در فضا داشته باشد. به علاوه از این رنگ در انواع کتب آموزشی نیز استفاده می‌شود. رنگ زرد فواید زیر را نیز به همراه دارد:

  • افزایش توانایی‌های ذهنی کودک
  • تحریک کودک برای جذب اطلاعات و یادگیری بیشتر
  • افزایش خوش‌بینی
  • ایجاد حس مثبت

نکته!!

لازم به ذکر است که از رنگ زرد براق زیاد از حد استفاده نکنید چرا که می‌تواند حس خشونت را در کودکان تقویت کند.

رنگ‌ سبز در مهد کودک

همانطور که می‌دانید، رنگ سبز نماد طبیعت می‌باشد و نه تنها می‌تواند حس آرامش و تعادل را در کودک ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند استرس را از کودک دور کند.

نکته!!

رنگ سبز بخاطر مزیت‌های مثبت فراوانی که دارد، هیچ گونه محدودیتی در استفاده از آن برای مهد کودک وجود ندارد و براحتی می‌توانید از آن در بخش‌های مختلف مهد کودک استفاده کنید.

رنگ صورتی در مهد کودک

تصور قالب در رابطه با رنگ صورتی این است که این رنگ تنها مختص دختران می‌باشد که یک دیدگاه کاملا غلط می‌باشد چرا که رنگ صورتی دارای مزیت‌های زیر می‌باشد که هم برای پسران و هم برای دختران مفید می‌باشد:

  • کاهش خشونت و رفتار‌های خشن در کودکان
  • ایجاد حس آرامش در کودک

نکته!!

بهتر است در هنگام استفاده از رنگ صورتی در مهد کودک، از رنگ‌های خنثی نیز استفاده کنید. ‌

 

 

در نتیجه رنگ‌ها تاثیرات شگرفی بر کودکان دارند که به همین علت در هنگام انتخاب رنگ برای مهد کودک باید توجه خاصی را مبذول دارید چرا که مهد کودک محیطی است که کودک مهمترین سن رشد خود را در آن می‌گذرانند. هر رنگی تاثیرات خاص خود را دارد ولی به طور کلی نباید از رنگ‌ها تیره و یا ترکیبی از رنگ‌های فراوان در مهد کودک استفاده کنید چرا تاثیرات مثبتی را برای کودکان به همراه نخواهند داشت. از رنگ سبز می‌توانید به هر اندازه که خواستید در فضای مهد کودک استفاده کنید ولی در استفاده از رنگ‌های دیگر مانند قرمز، صورتی، زرد براق و آبی بهتر است محتاطانه عمل کنید. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید.

انتخاب کاغذدیواری برای فضاهایی با ارتفاع کوتاه
انتخاب کاغذدیواری برای فضاهایی با ارتفاع کوتاه
یکی از ویژگی‌های یک خانه لوکس و شیک، داشتن سقف بلند است. می‌بینید که در همه تالارهای مجلل و زیبا از سقف‌های بلندتر از حد معمول استفاده شده است که همین موضوع باعث شکوه و بزرگ‌تر نشان دادن آنها می‌شود. همچنین در برخی دیگر از سالن‌ها و خانه‌ها، سقف آنها کوتاه‌تر از حد معمول هستند که باعث می‌شود دکوراسیون خانه دلگیر و همچنین کوتاه به نظر بیاید. در سال‌های گذشته خانه‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شد که سقف آنها بلند بود، اما امروزه در ساخت خانه‌ها و آپارتمان‌ها از سقف‌های کوتاه و کم ارتفاع استفاده می‌شود. مسئله مهمی که افراد به چاره اندیشی آن می‌پردازند، استفاده از راهکاری است که سقف خانه‌ها را بلندتر نشان دهد. در اینجا سعی کرده‌ایم راه‌کارهایی را برای بلندتر نشان دادن سقف‌های کوتاه ارائه دهیم. راهکارها...
تفاوت کاغذدیواری مدرن و فانتزی
تفاوت کاغذدیواری مدرن و فانتزی
یکی از راه‌های زیباسازی منزل، استفاده از کاغذ دیواری است. امروزه طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی از کاغذدیواری وجود دارد. تنوع کاغذ دیواری به‌ گونه‌ای است که اگر کسی قصد خرید کاغذ دیواری را داشته باشد، دست خالی برنمیگردد. کاغذ دیواری‌ها را می‌توانیم به گروه‌های مختلفی از جمله کلاسیک، مدرن، هندسی و فانتزی تقسیم کنیم. در این مقاله سعی کرده‌ایم درباره تفاوت کاغذ دیواری مدرن و فانتزی بحث کنیم.کاغذ دیواری فانتزییکی از مدل‌های جذاب برای منزل شما، استفاده از این نوع کاغذ دیواری است. فانتزی در فرهنگ لغت به معنای تصور و خیال است. کاغذ دیواری‌های فانتزی قالبا خاص و رویایی است و رنگ‌هایی که در این نوع از کاغذ دیواری استفاده می‌شود، ملایم و آرام کننده هستند. با کاغذ دیواری فانتزی شما می‌توانید به فضای منزل خود...
تفاوت کاغذ دیواری و پوستر دیواری
palaz پالاز
بیشترین فضایی که در هر منزل و دکوراسیون داخلی به چشم می‌خورد، دیوارها هستند. پس اگر قصد دارید با هزینه‌ای مقرون به صرفه تنوع و خاص بودن را بیافرینید، کاغذیواری‌ها بهترین گزینه پیش روی شماست. هدف ما در ارائه این مطلب ‌بیان تفاوت کاغذ دیواری و پوستر دیواری می‌باشد. اگر قصد تعویض کاغذدیواری‌های منزل خود را دارید ممکن است این مقاله برایتان جالب باشد. توجه داشته باشید که چه کاغذدیواری و چه پوستر دیواری هر دو باعث ایجادی زیبایی و خاص بودن فضای داخلی منزل شما خواهند شد. پس برای پی بردن به این موضوع تا اخر این مطلب ما را دنبال کنید. در ابتدای کار نیاز است که به بررسی هر‌کدام از‌ این محصولات به طور جداگانه بپردازیم.معرفی کاغذ دیواریکاغذ دیواری یا در اصطلاحی دیگر والپیپر که معادل آن به انگلیسی Wallpap...
نظرات