آیا موکت‌های پلی‌پروپیلن دارای افت پرز میباشند؟

آیا موکت‌های پلی‌پروپیلن دارای افت پرز میباشند؟

آیا قصد خرید موکت برای منزل یا ساختمان خود را دارید؟ اولویت شما برای خرید موکت کدام ویژگی آن است؟ تنوع رنگ؟ زیبایی؟ استحکام؟ مقاومت؟ طول عمر؟ جنس موکت؟ شما به کدام یک اهمیت بیشتری میدهید؟ یکی از مواردی که همه خریداران به آن اهمیت می‌دهند، جنس موکت است؛ چرا که جنس تا حد زیادی قابلیت های دیگر موکت را رقم می‌زند؛ امروز می‌خواهیم به چند نوع از پر کاربرد ترین موادی که برای ساخت موکت استفاده می شود، اشاره کنیم و قابلیت های آن را بررسی کنیم. این تقسیم بندی بر اساس نوع الیاف، به پشم، نایلون یا پلی آمید، پلی پروپیلن، پلی استر و اکریلیک صورت می‌گیرد.

الیاف پشم، از قدیمی ترین نوع الیاف است؛ از ویژگی های این الیاف می توان به نرمی و لطافت آن اشاره کرد، علاوه بر  این، الیاف پشم بسیار با دوام است و لکه ها را روی خود نگه نمی‌دارد. نایلون یا پلی آمید: از انواع الیاف مصنوعی است که استحکام بالایی دارد، این الیاف حالت ارتجاعی داشته و در برابر لکه ها بسیار مقاوم است. از دیگر ویژگی‌های جالب توجه این الیاف، می‌توان به تنوع رنگ آن اشاره کرد.

مورد بعدی پلی پروپیلن است: این ماده از الیاف پلیمری است و جذب آب بسیار کمی دارد، همچنین در برابر الکتریسیته ساکن مقاومت بالایی دارد. اما این الیاف برای مکان‌های کم رفت و آمد توصیه می‌شود، چرا که در گذر زمان مدت باعث تغیر حالت می‌شوند.

مورد بعدی پلی استر است: پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی ست که درخشندگی و جلوه بسیار بالایی دارد، از دیگر ویژگی‌های این الیاف می‌توان به طیف رنگی گسترده این الیاف اشاره کرد. علاوه بر این، ماندگاری رنگ در این الیاف بسیار بالاست.

نوع بعدی از الیاف اکریلیک است: این الیاف همانند پلی استر الیاف مصنوعی بوده و شباهت بسیار زیادی به پشم دارد. از ویژگی‌های قابل توجه این الیاف، می‌توان به نرمی و سبک بودن و قابلیت شست و شو آن اشاره کرد؛ اما از آنجا که این الیاف پس از مدتی دچار ساییدگی و تغییر حالت ‌شود، پیشنهاد ما این است که آن را برای مکان‌های کم رفت و آمد انتخاب کنید.

در دیگر تقسیم بندی، موکت ها بر اساس نوع بافته شدن و روش تولیدی که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند؛

مورد اول موکت های بافته شده است: این موکت ها دارای استحکام بسیار زیادی هستند، چرا که دارای یک لایه تار و پود محکم می‌باشند که اصطلاحاً به آن لایه پشتیبان می‌گویند؛ اما مسئله ی قابل توجهی که در رابطه با این روش تولید وجود دارد، سرعت بسیار پایین و هزینه بالایی است که این الیاف به خود اختصاص می‌دهد.

 

 

نوع بعدی بافت، تافته است؛ این بافت سرعت بسیار بالایی دارد و در مقایسه با نوع بافته شده هزینه پایین تری دارد. هم اکنون در سراسر بازار از این نوع بافت استفاده بیشتری می‌شود. نوع تافته، خود با روش بافت کات، لوپ و یا ترکیبی از این دو مورد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخرین مورد، روش بافته نشده است، موکت های بافته نشده یا نمدی، همانطور که از اسمشان پیداست بافتی در آنها صورت نمی‌گیرد؛ بلکه به جای بافت از اتصال الیاف ها به یکدیگر استفاده می‌شود. این اتصال استحکام بالایی داشته و از چسب های بسیار محکم با فشار بالا به وجود می‌آید.  تقسیم بندی های دیگری نیز برای موکت وجود دارد که برای مثال، می‌توان به تقسیم بر اساس چگونگی رنگ رزی اشاره کرد.

شما باید ببینید که کدام یک از قابلیت های یک موکت برایتان اولویت دارد و برای کدام بخش از ساختمان و منزل خود می‌خواهید آن را انتخاب کنید؛ با مواردی که گفته شد ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود که آیا الیاف در کیفیت، کارایی و قابلیت موکت ها تاثیرگذار است؟

پاسخ به این سوال مثبت است؛ الیاف در قیمت، ظاهر، زیبایی، کیفیت و کارایی موکت مورد نظر شما، تاثیر بسزایی دارد و نقش مهمی را ایفا می‌کند. در ادامه می‌خواهیم توضیحاتی در رابطه با پلی پروپیلن به شما عزیزان ارائه دهیم؛ پلی پروپیلن یک پلیمر بسیار معروف  پرمصرف و پر کاربرد است. این پلیمرِ با قابلیت، در موارد زیادی استفاده می‌شود؛ قیمت ارزان، سبک بودن، انعطاف پذیری و افزایش استحکام از جمله مواردی است که پلی پروپیلن را نسبت به مابقی پلیمرها خاص و متفاوت می‌کند؛ در ابتدا به بخشی از مزیت های این پلیمر می‌پردازیم، پلی پروپیلن دارای وزن سبکی است که این خود یک مزیت به شمار می‌رود.

از مزیت های دیگر این الیاف قیمت مناسب آن است که نباید از آن غافل شد؛ دوام رنگ بالا و عدم رنگ پریدگی از دیگر ویژگی های مثبت این پلیمر است.‌ به علاوه پلی پروپیلن رطوبت را به خود جذب نمی کند و در برابر الکتریسیته ساکن بسیار مقاوم است؛ از دیگر ویژگی های مثبت آن می‌توان به مقاومت در برابر لکه پذیری اشاره کرد. حالا می خواهیم به توضیح برخی از معایب این پلیمر بپردازیم؛ از آنجا که این پلیمر دارای انعطاف پذیری بالایی است، پس از پا خوردن و در گذر زمان تغییر حالت می‌دهد و خیلی سخت به حالت اولیه خود نزدیک می‌شود؛ به طور کلی این پلیمر، در برابر فشار و وزن  از مقاومت کمی برخوردار است. به عنوان نمونه، اگر شما وسایل سنگین را روی این نوع موکت قرار دهید، اثر آن ها باقی خواهد ماند. وسایلی مثل پایه مبلمان و یا لوازمات سنگین آشپزخانه.

همانطور که گفتیم، عدم لکه پذیری و مقاومت در برابر کثیفی ها از ویژگی‌های مثبت این پلیمر به شمار می‌رود؛ اما این پلیمر در برابر لکه های چرب و روغنی مقاومت بسیار پایینی دارد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا در مکان هایی که امکان ایجاد لکه های چرب و روغنی مثل آشپزخانه وجود دارد، از این موکت استفاده نکنید. به طور کلی اگر برای از بین بردن لکه ها مواردی را رعایت کنید، طول عمر موکت شما بسیار بالا می‌رود؛ سعی کنید موکت خود را با آب گرم نشویید؛ چرا که این کار باعث تغییر حالت و شل شدن بافت اصلی موکت شما می‌شود. در ادامه سعی کنید اگر لکه اصلی قابل برداشتن است، آن را بردارید و سپس به لکه‌گیری بپردازید. مورد بعد، استفاده از شامپو فرش است، به طور کلی افراد بسیار زیادی برای رفع لکه ها از شامپوفرش استفاده می‌کنند؛ اما توجه داشته باشید که اگر شامپو‌فرش به میزان زیادی بر روی موکت شما ریخته شود و کف های آن به خوبی خارج نشود، در درازمدت به بافت موکت آسیب وارد می‌کند.

اگر قصد شستن موکت خود را دارید، آن را در جهت های مختلف نشویید؛ ابتدا سعی کنید، خواب الیاف موکت خود را پیدا کنید و بعد از آن در همان جهت اقدام به شستن نمایید. در ادامه به این پرسش پر تکرار پاسخ خواهیم داد: آیا برای همه ی بخش های ساختمان و منزل خود، نیاز به استفاده از موکت های پرز دار داریم؟ آیا پرز موکت یک قابلیت به شمار می‌رود و برای موکت یک امتیاز مثبت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که، شما برای کدام بخش از ساختمان خود به دنبال موکت هستید؟

 

 

در حال حاضر برای هر  قسمن قابلیت و ویژگی‌های خاصی مطرح است؛ امروزه موکت های پرزدار، درخشش و جلوه بسیار زیادی دارند و باعث می‌شوند تا دیزاین و دکوراسیون منزل شما، بسیار زیبا تر به نظر برسد. در ادامه باید گفت که: موکت های پرز دار، یک عایق در برابر گرما و به نوعی نگهدارنده گرما در منزل شما هستند. علاوه بر آن، امروزه با توجه به افزایش قیمت فرش و از طرف دیگر شباهت بسیار زیاد موکت های پرز بلند به فرش های ماشینی، انتخاب بسیاری از خانوارها استفاده از این نوع از موکت ها است؛ چرا که با هزینه کمتر قابلیتی مشابه زیبایی همسان را دریافت می‌کنند. امروزه بخش عمده ای از بازار به این نوع از موکت، یعنی تافتینگ یا پرز بلند تعلق دارد و با تنوع رنگ‌ بالا و زیبایی فراوان در دسترس همگان قرار می‌گیرد. اگر این نوع از موکت توسط نصابان با تجربه و ماهر نصب شود، دیگر نیازی به دوردوزی ندارد. با کسب اطلاع و آگاهی از انواع موکت، بهترین گزینه را برای خرید، انتخاب کنید.

موکت پرز کوتاه | 5 مزیت موکت پرز کوتاه
palaz پالاز
 موکت، کفپوش گرم و راحتی است که حس دلنشینی به خانه‌ی شما می‌بخشد. اما انتخاب نوع مناسب آن، با توجه به کاربری فضا و سلیقه‌ی شخصی صورت می‌گیرد. در این مقاله، به سراغ موکت پرز کوتاه می‌رویم و 5 مزیت کلیدی آن را بررسی می‌کنیم.1. زیبایی ظاهری و مدرنموکت پرز کوتاه، ظاهری شیک و مدرن دارد. الیاف کوتاه و مرتب آن، فضایی منظم و تمیز را به ارمغان می‌آورد. این نوع موکت در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و به راحتی با دکوراسیون‌های مختلف ست می‌گردد.2. سهولت در نظافت و نگهدارییکی از مزایای برجسته‌ی موکت پرز کوتاه، آسانی در تمیز کردن آن است. به دلیل تراکم بالای الیاف، گرد و غبار به راحتی روی سطح آن قرار نمی‌گیرد. جاروبرقی کشیدن ساده‌ای برای حفظ تمیزی آن کافی است. همچنین در صورت لزوم، امکان شستشوی برخی...
چگونه از شر بوی بد موکت خلاص شویم؟
palaz پالاز
خداحافظی با بوی بد موکت: راهنمای نجات فرش شمابوی بد موکت می‌تواند آسایش خانه را برهم بزند و نفس‌تان را بگیرد. اما نگران نباشید! با چند روش ساده و خانگی می‌توانید به راحتی با این مشکل خداحافظی کنید. در این مقاله، به راهکارهای مؤثر برای رفع بوی بد موکت و خوشبو کردن دائمی آن می‌پردازیم.شناسایی علتپیش از هر اقدامی، باید علت ایجاد بوی بد موکت را شناسایی کنید. رایج‌ترین دلایل عبارتند از: رطوبت و نم: رطوبت ماندگار در کف یا زیر موکت، عامل اصلی بوی نا مطبوع کپک زدگی است. ریختن مواد غذایی و نوشیدنی: باقی‌ماندن لکه‌های غذایی و نوشیدنی روی موکت، به مرور سبب ایجاد بوی بد می‌شود. حیوانات خانگی: ادرار حیوانات خانگی، بوی تند و زننده‌ای ایجاد می‌کند که به راحتی در الیاف موکت نفوذ می‌کند. موکت نو: گاه...
موکت ضد لک چه ویژگی هایی دارد؟
palaz پالاز
راهنمای خرید و نگهداری موکت ضد لک موکت، عنصری کلیدی برای ایجاد گرما، نرمی و زیبایی در دکوراسیون داخلی منزل است. اما نگرانی از کثیف شدن و لکه شدن همیشگی آن، می تواند قید استفاده از موکت را به کل بزنید. اینجاست که موکت ضد لک به میدان می آید! این نوع موکت با داشتن ویژگی های منحصر به فرد، خیال شما را از بابت کثیفی و لکه های دائمی راحت می کند. در این مقاله، راهنمای کاملی برای خرید و نگهداری موکت ضد لک ارائه می دهیم تا خانه ای زیبا و در عین حال، تمیز داشته باشید. موکت ضد لک چیست و چگونه عمل می کند؟موکت ضد لک از الیاف مصنوعی با کیفیت بالا ساخته شده است که با مواد محافظ پوشانده شده اند. این مواد، ایجاد پیوند محکم بین مایعات و الیاف موکت را دشوار می سازند. در نتیجه، مایعات ریخته شده روی سطح موکت، به...
نظرات