موکت مناسب برای آشپزخانه

یکی از بخش های دیگر یک خانه آشپزخانه است که همانند سایر قسمت های خانه بخش مهمی به حساب می آید. مخصوصا این روزها طراحی خانه ها به شکلی است که آشپزخانه جزئی از پذیرایی یا اتاق نشیمن حساب می شود به همین دلیل دکوراسیون داخلی آن بسیار اهمیت دارد. چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه باید به گونه ای باشد که با سایر بخش های خانه هماهنگی داشته باشد. همچنین حس و حال آن باید به گونه ای باشد که افراد در آن فضا انرژی بگیرند و بهتر است فضایی روشن را دارا باشد. یکی از مواردی که می تواند روی این موضوع موثر باشد کف پوش مناسب برای این فضا است. یکی از این کف پوش ها موکت است که در ادامه بیشتر درباره موکت مورد استفاده برای آشپزخانه صحبت خواهد شد. اول از همه شاید بهتر باشد کمی راجع به جنس های متفاوت موکت ها صحبت کنیم. موکت ها به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. موکت های طبیعی معمولا پشم و پنبه هستند که دوام زیادی دارند و شستن آن ها راحت است؛ از آن جایی که آشپزخانه می تواند مکانی باشد که هر ماده غذایی و مایعات ممکن است کف آن بریزد، رطوبت در الیاف طبیعی باقی می ماند و به مرور زمان آن را خراب می کند.
نوع دیگر موکت ها با الیاف مصنوعی ساخته شده اند. این الیاف مصنوعی شامل نایلون، پلی استر و پلی پروپیلن می باشند. هرکدام از این الیاف ها ویژگی های خاص خود را دارند. این الیاف ضد آب نیستند ولی در مقابل رطوبت مقاومت بالایی دارند. نایلون می تواند ماده ای بسیار مناسب و مقاوم برای آشپزخانه باشد بدون آنکه با رفت و آمد زیاد تغییر رنگ دهد. پلی استر نیز بسیار مقاوم بوده و بسیار سریع در صورت خیس شدن خشک می شود با این حال پاک کردن لکه های روغن از روی آن بسیار سخت است. و در اخر پلی پروپیلن هم در مقابل لکه و هم در مقابل رفت و آمد زیاد مقاومت بالایی دارد و به راحتی تمیز می شود.

ابعاد آشپزخانه

زمانی که تصمیم می گیرید برای آشپزخانه کف پوش موکت خریداری نمایید شاید اولین موردی که باید به آن توجه کنید ابعاد آشپزخانه است که با توجه به متراژ فضا موکت را تهیه کنید. سپس باید مشخص کنید موکت در کدام قسمت آشپزخانه می خواهید قرار بگیرد! اگر کنار سینک ظرفشویی باشد بهتر است که از موکت هایی با الیاف مصنوعی استفاده کنید چون همانطور که اشاره شد خیس شدن الیاف طبیعی، به آن ها آسیب می رساند

سهولت در نظافت موکت و چرکتاب بودن آن

مطمئنا می دانید که در کف آشپزخانه ممکن است سس یا غذا ریخته شود و مدام در معرض کثیف شدن باشد. برای به حداقل رساندن زمان تمیز کردن باید موکتی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز شده و رنگ آن به گونه ای باشد که لکه را روی خود نشان ندهد. برای این منظور موکت هایی که دارای پایل های کوتاهی هستند، می توانند بهترین انتخاب برای شما باشد زیرا علاوه بر لطافت خود، به راحتی نیز تمیز می شوند و آلودگی در الیاف آن نخواهد ماند و فضا را برای رشد باکتری فراهم نمی کند. حتی اگر دارای حیوان خانگی باشد، به راحتی موهای آن روی این مدل موکت ها تمیز خواهد شد و درون بافت ها نخواهد رفت.

راحتی و لطافت موکت

مطمئنا برایتان اتفاق افتاده است که مجبور شده باشید برای انجام کارهای خود مثل آشپزی، تمیزکاری و... ساعت ها در آشپزخانه بایستید. یکی دیگر از نکاتی که برای انتخاب موکت آشپزخانه باید در نظر داشته باید نرمی و راحتی آن است. موکت آشپزخانه باید به گونه ای باشد که خستگی را از شما دور کند. موکت با پایل های کوتاه می تواند یک انتخاب خوب برای شما باشد. نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که حتما از نگهدارنده موکت در آشپزخانه استفاده کنید زیرا موکت ممکن است روی سطح حالت لغزندگی پیدا کرده و باعث زمین خوردن شما شود و این موضوع خطرناک است.

رنگ ها و طرح های موکت

موکت ها در انواع و رنگ های متفاوتی هستند. سعی کنید رنگ هایی را انتخاب کنید که با چیدمان آشپزخانه شما هماهنگی داشته باشد. اندازه آشپزخانه نیز در انتخاب رنگ مورد نظر شما موثر است. سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که به فضای آشپزخانه روح دهد و آن را دلگیر و شلوغ نشان ندهد. موکت مورد استفاده برای آشپزخانه بهتر است ساده در نظر گرفته شود. موکت های طرح دار و شلوع باعث می شود فضا کوچتر به چشم آید و حس آرامش را از افراد بگیرد. در کل رنگ های خنثی می توانند بهترین رنگ ها برای موکت آشپزخانه باشند. باید توجه داشته باشیم که آشپزخانه محیطی است که ممکن است مواد غذایی روی آن ریخته شود، سریع کثیف شود و نیاز داشته باشد در فواصل زمانی کوتاه تمیز شود. تمام این موارد باید در انتخاب موکت مناسب مد نظر قرار بگیرد. علاوه بر خصوصیاتی که مطرح شد، انتخاب رنگ های مناسب برای آشپزخانه بسیار تاثیر گذار است مخصوصا رنگ هایی که اشتها آور و نشاط آور هستند. این گونه رنگ ها معمولا در آشپزخانه هایی استفاده می شوند که میز ناهارخوری در آشپزخانه قرار گرفته و اعضا غذای خود را در آن جا میل می کنند. انتخاب رنگ های مناسب انرژی و روحیه خوبی نیز به افراد منتقل می کند.

بودجه مد نظر شما

همانطور که می دانید در گذشته افراد برای کف آشپزخانه های خود حصیر، گلیم و ... را استفاده می کردند. با پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته شدن چیدمان ها، آشپزخانه ها هم به همان اندازه مدرنیته شدند و لوازم آن نیز بسیار پیشرفته شده است. به همین نسبت کف پوش های شیک و زیبا تولید شده و در بازار عرضه می شوند و شما می توانید به راحتی با چیدمان آشپزخانه خود ست کنید. چیزی که در اینجا مهم است بودجه مد نظر شما می باشد. بعضی مواقع با توجه به بوجه خود ترجیح می دهید جنس ارزان تری را انتخاب کنید. موضوع این است که این کار مقرون به صرفه نیست زیرا در عرض مدت کوتاهی مجبور می شوید دوباره برای آشپزخانه موکت تهیه کنید. یا اینکه فقط به ظاهر موکت توجه کرده و نگاه به کیفیت آن نمی کنید این مورد هم اشتباه است. سعی کنید بهترین کیفیت موکت را برای آشپزخانه خود مد نظر بگیرید زیرا در معرض آسیب بیشتری می باشد. در این مقاله سعی شد درباره موکت مناسب برای آشپزخانه صحبت شود. این نکته را فراموش نکنید که این روزها جنس اصلی و جنس درجه 2 در بازارها بسیار زیاد شده اند. سعی کنید قبل از خرید تحقیق کرده و از فروشگاه ها و سایت های آنلاین معتبر خریدهای خود را انجام دهید.